مگنتومتری معدن آهن تنورچه (بخش سوم):

نقشه كاهش در قطب: با روش كاهش در قطب، بدليل انتقال محل آنومالي به قطب مغناطيسي، جائي كه ميدان مغناطيسي زمين به حالت قائم در مي‌آيد، اثر موقعيت جغرافيائي محل برداشت يعني زاويه‌هاي ميل و انحراف حذف مي‌گردد. اين پردازش باعث مي‌شود كه محل آنومالي مغناطيسي نسبت به محل كاني‌سازي تصحيح شود و در واقع آنومالي مغناطيسي در بالاي محل كانسار قرار گيرد.

– نقشه مشتق قائم و مشتق افقي: اين نقشه‌ها براي جداسازي اثر مغناطيسي قسمتهائي از كاني‌سازي است كه بدلايل مختلف از جمله وجود شكستگيها بصورت ناپيوسته در‌آمده‌اند. كاني‌سازيهاي ناپيوسته‌اي كه در عمقهاي مشابه و نزديك بهم قرار دارند، بصورت آنوماليهاي مغناطيسي پيوسته روي نقشه ميدان مغناطيسي ظاهر مي‌شوند. بايستي توجه داشت كه اين نقشه‌ها براي كاني‌سازيهاي كم عمق همراه با نويز هستند.

با توجه به آنچه گفته شد، به شرح نقشه‌هاي تهيه شده براي هر يك از قسمتها پرداخته مي‌شود.

بررسی نقشه‌های شدت میدان مغناطیسی کلی در محدوده تنورچه:

همانگونه که در فصل قبل عنوان شد نقشه‌های شدت میدان مغناطیسی کل همان داده‌های برداشت شده در فیلد هستند. اين ميزان در منطقه مورد کاوش بين ۴۰۰۰۰ نانوتسلا تا ۷۰۰۰۰ نانوتسلا يعني در حدود ۳۰۰۰۰ نانوتسلا در نوسان است. که میزان تغییرات در این منطقه بسیار خوب و نشان دهنده کانی سازی از نوع مگنتیتی است. به تجربه ثابت شده است براي يك كانسار با عيار و ضخامت بسيار خوب اين نوسان در حدود ۵۰۰۰ تا ۱۱۰۰۰ نانوتسلا و براي يك كانسار با عيار و ضخامت ضعيف در حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نانوتسلا ميباشد.همانگونه که مشاهده میشود تغییرات بین ۴۰۰۰۰ تا ۷۰۰۰۰ در نوسان است.

مگنتومتری
مگنتومتری

با اعمال تصحیحات تغییرات روزانه و IGRF بر روی این داده ها نقشه شدت میدان مغناطیسی کل باقیمانده تهیه می گردد که در طول این گزارش مبنای تهیه نقشه های تفسیری دیگر قرار خواهد گرفت. بر این اساس این نقشه‌ها بعنوان یکی از مهمترین اطلاعات مگنتومتری در اکتشافات کانه شناخته می‌شوند و می‌توانند تا حد زیادی بیانگر تغییرات وضعیت کانی‌سازی عمقی تلقی شوند.

در شکل۴-۲ نقشه شدت میدان مغناطیسی کل در محدوده تنورچه آورده شده است. در بخشهای مختلف این نقشه تغییرات میدان مغناطیسی با مقادیر متفاوت بر حسب نانو تسلا ترسیم و جهت نمایش بهتر مناطق ایزومگنتیک در نقشه از مقیاس رنگی استفاده شده است.

در این نقشه مناطقی دارای ارزش می‌باشند که ایجاد دوقطبی مغناطیسی نمایند. بخشهای دو قطبی با رنگهای آبی و قرمز مشخص شده‌اند. رنگ آبی ميزان حداقل و رنگ قرمز میزان حداكثر تغييرات ميدان مغناطيسي را كه معمولاً ناشي از حضور كانيهاي مغناطيسي ميباشند ، نشان میدهند. به عبارت ديگر شدت ميدان مغناطيسي در بخشهاي فاقد بي هنجاري، در رنج عددی حد زمينه قرار دارند. اما در بخشهاي بي هنجار دوقطبي شدن ميدان سبب ايجاد چنين اختلافي ميگردد. به این مفهوم که بخشهای بی هنجار دارای بیشترین و کمترین مقدار شدت میدان مغناطیسی هستند که این تغییرات در رابطه با میزان مقدار کانیهای مغناطیسی و عمق آن متفاوت میباشد.

بر اساس بررسی نقشه شدت کلی میدان مغناطیسی باقیمانده در این محدوده موقعیت منطقه بی‌هنجاری مغناطیسی قابل مشاهده و تفکیک می‌باشد.

موقعیت بی‌هنجاری در نقشه شدت کل میدان مغناطیسی که توسط مستطیل مشکی رنگ مشخص گردیده است،  بصورت یک روند شمال شرقی- جنوب غربی و در کل این محدوده می‌باشد. به نظر میرسد این روند در قسمت های جنوبی غربی تحت تاثیر فعالیت های تکنونیکی تا حدودی تغییر راستا داده است و کمی پیچش داشته است. روند این آنومالی با رخنمون های آهن دار در منطقه کاملا منطبق میباشد.

در فصل بعد با انجام مدلسازی های ساده به بررسی گسترش عمقی و عرضی عوامل ایجاد این منطقه بی هنجار در منطقه پرداخته خواهد شد.

برای تعیین دقیق موقعیت و روند کانی زایی باید از نقشه برگردان به قطب و سیگنال تحلیلی استفاده نمود.

شرکت زمین ساخت پویان زمان ارائه دهنده خدمات ژئوفیزیک به روش مگنتومتری با معدنکاران محترم می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست