بررسی نشت از سدهای خاکی

Monitoring in Embankment Dams Seepage

به علت فرسایش داخلی سدهای خاکی ناشی از شستشوی ذرات ریز توسط آب، باعث افزایش تخلخل و بالا آمدن مقاومت­ویژه الکتریکی در این مناطق می­شود. لذا محل­هایی که تحت فرسایش داخلی قرار گرفته­اند بیشترین تغییرات مقاومت­ ویژه الکتریکی را بر روی مقاطع مدل در طی زمان از خود نشان می­دهند. در فصل بهار بیشترین و در فصل زمستان کمترین تغییرات را در فرسایش داخلی سدهای خاکی داریم.

در این حالت دمای نقاط پایین می­آیند ولی آهنگ تغییرات کاهش دمایی زیاد می­گردد. افزایش مقاومت­ ویژه الکتریکی زمانی صورت می­گیرد که ذرات کوچک­تر از ۰٫۲۵ میلیمتر در طی زمان خارج شده باشند.

یعنی رس، سیلت و ماسه ریز خارج شده باشند. شروع زون نشتی که با بیشترین تغییرات در مدل  Time-lapse resistivity inversion نشان داده می­شود، با خروج ماسه دانه ریز شناخته می­شود. هسته سدهای خاکی از رس ساخته شده است.

وقتی ­که این ذرات ریز شروع به خارج شدن می­نمایند، در طول زمان شاهد افزایش مقاومت­ویژه الکتریکی خواهیم بود که شروع نشت کامل با رسیدن به محدوده ذرات در حد سیلت و در نهایت ماسه دانه ریز خواهد بود و با نشت کامل آب از سد خاکی مشخص می­شود. در محل خروج آب از شکستگی، تجمع یون مثبت وجود دارد که جهت حرکت آب را نشان می­دهد و با SP+ نمایش داده می­شود.

هر چه سرعت جریان بیشتر باشد  SP+ بیشتر است. در اکتشاف منابع آب، آب شیرین زیرزمینی دارای اثر قطبش القایی IP صفر و یا بسیار پایین است.

شرکت زمین ساخت پویان زمان با داشتن کادری مجرب از کارشناسان علوم زمین و ژئوفیزیک و در اختیار داشتن تجهیزات ژئوفیزیک ارائه دهنده خدمات اکتشاف منابع آب زیرزمینی، اکتشاف معادن به روش ژئوفیزیک، بررسی نشت از سدهای خاکی، مکان یابی محل دفن زباله، بررسی خورندگی خاک توسط روش ژئوالکتریک و بررسی کیفیت توده سنگ می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست