بررسی خورندگی خاک توسط روشهای ژئوالکتریک

جهت مطالعات بررسی خورندگی خاک، هرچه نسبت درصد رسوبات دانه ریز رسی و سیلتی در خاک افزایش پیدا کند، به علت داشتن املاح محلول گچی و نمکی و نیز ویژگی های الکتروشیمیایی، خود موجب تشدید خوردگی فلزات مدفون در آنها می شوند. مقاومت ویژه ظاهری رسوبات رسی و مارنی دارای املاح مزبور غالبا کمتر از ۲۰ اُهم- متر بوده و در شرایط داشتن آب شور، به کمتر از ۱۰ اُهم- متر کاهش پیدا می کند که خود معیار خوبی برای تشخیص مناطق خورنده خاک می باشد. که این مقاومت ویژه توسط روشهای ژئوالکتریک بدست می آید.

مطالعات ژئوالکتریک جهت بررسی خورندگی خاک
مطالعات ژئوالکتریک جهت بررسی خورندگی خاک

 

رسوبات شیلی و مارنی خورنده به دلیل داشتن درصد بالایی از کانی های رسی دارای خاصیت خود پتانسیل بارزی می شوند که اندازه گیری آن می تواند معیاری برای تفکیک مناطق خورنده باشد. این عامل، مناطق رسی را که عامل خورندگی هستند به خوبی در دشت ها مشخص می کند. با توجه به تخلخل زیاد رسوبات و بیشتر بودن سطح تماس آن ها و کندی حرکت آب در آنها، مقدار نمک های محلول در چنین آب هایی زیاد است. علاوه بر این چون مارن ها و رسها در هنگام رسوب با مقدار زیادی آب دریا همراه هستند، لذا این رسوبات دارای نمک های با حلالیت زیادی بوده و در نتیجه آب موجود در چنین محیط هایی از املاح نمکی زیادی برخوردار هستند،

لذا با افزایش TDS(Total dissolved solids) در این محیط ها، مقاومت ویژه ظاهری کاهش می یابد. هرچه میزان رس زیادتر باشد، به علت افزایش میزان مبادله کاتیون ها در رس (مهم ترین کاتیونNa+ است) مقدار مقاومت ویژه ظاهری کمتر و شارژپذیری زیادتر می شود. در واقع رسانش الکتریکی زیاد شده، ولی رسانش هیدرولیکی کاهش میابد. افزایش رسانش الکتریکی در رس ها که با کاهش آب محتوی همراه است، با وجود تمرکز یون مثبت در آب موجود در فضاها توجیه می شود. خورندگی در خاک های شور رخ می دهد.

شرکت زمین ساخت پویان زمان ارائه دهنده خدمات ژئوفیزیک کاربردی جهت شناسایی ساختارهای زمین به روش مطالعات ژئوالکتریک می باشد. این شرکت با دارا بودن تجهیزات تخصصی و کادری مجرب، آماده همکاری در زمینه مطالعات بررسی خورندگی خاک با شرکت های ژئوتکنیک، شرکت های پیمانکاری در زمینه آب و زمین شناسی در سراسر ایران می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست