مطالعات ژئورادار (GPR) جی پی آر جهت شناسایی علل نشست

ژئورادار برای مکان­یابی پدیده های زیرسطحی و یا پیوستگی جانبی سطح مشترک خاک و سنگ در اعماق کم بکار می­رود. در این روش امواج رادیویی با فرکانس بسیار بالا (انرژی الکترومغناطیس) به درون زمین ارسال میشود و این امواج با برخورد به اشیاء و یا مرز نسبتاً واضح بین لایه­ های زیرزمینی بازتاب می­کند و توسط دستگاه به صورت نگاشت ثبت می­گردد. ­­

بازتابش­های رادار بوسیله تفاوت گذردهی الکتریکی (ثابت دی­الکتریک) بین موادی که امواج الکترومغناطیس را از خود عبور می­دهند، ایجاد می­گردد. امواج الکترومغناطیس هنگام برخورد به ناپیوستگی­های الکتریکی درون لایه­های زمین قسمتی بازتاب یافته و قسمتی به درون لایه­های زیرین نفوذ می­کند تا در نهایت موج مستهلک می­گردد. زمان رفت و برگشت امواج الکترومغناطیس منعکس شده از سطح مشترک اهداف زیر سطحی اندازه­گیری شده و با معلوم بودن سرعت امواج الکترومغناطیس موقعیت هدف در زیر زمین بر روی مانیتور دستگاه به صورت مقطع رادار به نمایش در می­آید. بنابراین مقطع رادار بیش از آنکه چگالی را به نمایش در آورد، ویژگی الکتریکی زمین را نشان می­دهد.

در یکی از پروژه ها که نشست بصورت نامتقارن صورت پذیرفته بود به درخواست کارفرما جهت شناسایی علل نشست و تشخیص عمق شفته آهک زیر پی و کیفیت آن به شهرستان گرمه جاجرم استان خراسان شمالی مراجعه نموده و پس از بررسی های به عمل آمده مشخص گردید ساختمان مورد بررسی بر روی خاک دست ریز احداث گردیده و کیفیت و عمق لایه شفته آهک در بخش های که نشست اتفاق افتاده است بسیار ضعیف می باشد.

gpr ژئورادار

در تصویر بالا ناحیه سست که عملیات شفته آهک در آن به درستی و با کیفیت انجام نشده است دیده می شود.

در تصویر بالا مرز تفکیک شفته آهک به خوبی مشخص شده است و شفته آهک از کیفیت خوبی برخوردار می باشد.

شرکت زمین ساخت پویان زمان ارائه دهنده خدمات علوم زمین.

ژئورادار ، GPR، اکتشاف آب، ژئورادار جهت شناسایی تاسیسات زیر سطحی، اکتشاف حفرات و قنوات،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست